mandag 17. desember 2012

Nøtteknekker. Julestemmning fra barndomen min.

Hei alle sammen!
Alle land har forskjellige tradisjoner om jul. Jeg er oppvokst i Sovjet Unionen hvor historien om Nøtteknekkeren har vært en viktig del av julestemmningen. Små barn kunne se denne tegnefilmen før jul (eller nytt år, som vi feirer istedenfor jul) på tv og skoleelever og voksne gikk på teater å se på ballett. Derfor når vennina  mi ringte i november og sa at det kom russisk ballett med Nøtteknekkeren til Fredrikstad, Blå Grotte, var jeg spent. I går gikk vi til teateret for å ha jentekveld. Og det var fantastisk. Jeg ble overrasket over hvor mange små barn og unger var på teateret. Etter at jeg kom hjem fikk jeg stor lyst til å sy en nøtteknekker til meg. Her er et bilde fra en tegnefilm:


Og her er min kreasjon:
  

Han fikk plass på juletre først, men er for store. Så fikk han plass i stua sammen men norske nisserpar.


Ønsker til alle super førjuluke!!!
Takk for besøket!
Mvh, Yulia.


1 kommentar:

  1. Jeg var veldig hyggelig!
    Ha en glad ferie fylt med helse, fred og glede.
    En stor klem

    SvarSlett